nuffnang

Followers

Tuesday, November 12, 2013

Resepi : Kek Keju meleleh

Cheese Cake Meleleh

Sumber : RAHEL


Bahan - bahan untuk Kek :

1. 100g Tepung gandum (Resepi asal Tepung Hongkong) *






2. 60g Tepung Jagung *

3. 1 sudu kecik Baking Powder *


4. 1 sudu besar Ovalette


5. 100g Gula Kastor


6. 6biji Telur (2biji Putih dibuang)



7. 75g Mentega cair



8. 50ml air sejuk (Air dari peti sejuk)



Cara : 

1. Ayakkan dahulu bahan yang bertanda * ( Tepung gandum,tepung jagung & Baking Powder)

2.  Mixkan semua bahan dia atas kecuali mentega cair. 

3. Pukul sampai gebu baru masukkan mentega cair. Sebatikan.

4.Bakar dalam oven pada suhu 150'C selama 45 minit.


Bahan - bahan untuk Cream :


1.  250g Cream Cheese ( aku guna jenama Tatura jer)



2. 120g Susu pekat Manis



3. 50ml UHT Whipping Cream

Cara -Cara :
1. Mixkan semua bahan-bahan di atas hingga sebati. Adunan ini memang cair



Untuk hiasan : 

1. 1 buku (250g) Cheddar cheese (diparut)




Cara Penyediaan :

1. Kek yang masak tadi disejukkan dulu

2. Kemudian bahagi 2 keping.

3. Tuangkan cream cheese di atas kepingan pertama.

4. Lapiskan dengan kek, tuang semua baki cream cheede tadi

5. Hiaskan parutan cheddar cheese di atas kek

6. Sejukkan dalam peti ais dulu baru makan.





 Dan ini lah hasilnya... 



 saya bahagikan 4 bekas sebab senang nak bahagikan kepada adik beradik..hehehhe



 Makan sejuk-sejuk sedap sangat..TERBAIK !!!







9 comments :

  1. Nak Cuba buat gak , sana sini org dok cite kek ni hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba ler..klu peminat keju memang sedap sgt..dh la lembut..huh..bertambah lemak2 nnt..hehehhee

      Delete
  2. Salam.klu x letak ovalette blh x?

    ReplyDelete
  3. kalau nak buat kek yang perasa coklat nak letak perasa coklat yang macam mana

    ReplyDelete
  4. saya tgok org meniaga tu letak dlm bekas plstik tu cmne lak ea..x kan bakar ngan bekas tu skali x ke cir bekas tu hihi..

    ReplyDelete
  5. Nak tanya, kalau nak poskan. Tahan ke eh?

    ReplyDelete
  6. Terima kasih Puan Norfaezah sudi berkongsi kek keju meleleh ni. memang sedap lah sampai meleleh air liur saya.

    ReplyDelete